Gezonde voeding- vermijd plastic verpakking

Plastics nog gevaarlijker dan gedacht
| 10/11/2017 |

Plastic is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Vooral soepele plastics bevatten ftalaten, chemische verbindingen waarvan al langer geweten is dat het endocriene verstoorders zijn. Ftalaten zijn ondertussen alomtegenwoordig: verpakkingsmateriaal voor voedsel, speelgoed, medicatie, enz… 

Australische onderzoekers vonden in hun studie bij 99,6 % van de mannen boven de 35 ftalaten terug in de urine. En hoe hoger de concentraties, hoe hoger de ontstekingsmarkers, en hoe meer hart- en vaatziekten, diabetes, hypertensie, en andere chronische ziekten. Correctie voor obesitas, roken, alcohol, enz… veranderde niets aan deze feiten. 

Uit vroegere studies bleek al dat het eten van weinig groenten en fruit, maar wel veel bewerkt/verpakt voedsel en frisdranken uit plastic flessen, de concentratie van ftalaten in de urine substantieel verhoogt. 
Dus: als je chronische ziekten wil vermijden: eet veel verse groenten en fruit, en zo weinig mogelijk bewerkte en verpakte voedingswaren.
En let op met speelgoed voor kinderen!

Dat noten goed voor je zijn, is een welbekend gegeven. Maar dat ze ook kunnen helpen tegen cardiovasculaire ziekten was nog niet bekend. Dat blijkt uit onderzoek, recent gepubliceerd in the Journal of the American College of Cardiology.

Voor hun onderzoek bestudeerden de wetenschappers meer dan 210.000 mensen die hadden deelgenomen aan the Nurses’ Health Study I, II of the Health Professionals Follow-up Study. Allen werden ze 32 jaar gevolgd, waarbij elke twee jaar informatie over hun gezondheid en levensstijl werd verzameld door middel van een vragenlijst. Zij moesten onder andere hun notenconsumptie kenbaar maken.

De onderzoekers focusten zich op grote cardiovasculaire ziektebeelden, ofwel hartinfarcten, beroertes en fatale hart- en vaatziekten. Ook bekeken ze de totale verbreiding van coronaire hartziekten, ofwel fatale of niet-fatale hartinfarcten en beroertes.

Gedurende de studieperiode ontwikkelden 14.136 deelnemers cardiovasculaire ziekten, waarvan 8.390 coronaire hartziekten en 5.910 beroertes.

Walnoten, pinda’s en boomnoten

Met name walnoten bleken goed te zijn voor de cardiovasculaire gezondheid. Deelnemers die twee of drie keer per week walnoten aten, liepen 19 procent minder risico op cardiovasculaire ziekten en 21 procent minder kans op een coronaire hartziekte.

De consumptie van pinda’s voor ten minste twee dagen per week kon worden verbonden aan 13 procent minder risico op cardiovasculaire ziekten en 15 procent minder kans op coronaire hartziekten. Voor boomnoten als amandelen en hazelnoten waren deze percentages respectievelijk 15 en 23 procent.

Deelnemers die ten minste vijf keer per week noten aten, hadden 14 procent minder kans om een cardiovasculaire ziekte te ontwikkelen en liepen 20 procent minder risico op een coronaire hartziekte.

Lees ook: Preventie hart- en vaatziekten

 

 
 
x Shield Logo
This Site Is Protected By
The Shield →