Voordelen van veel bewegen

Voordelen van veel bewegen

Senioren zouden in een halfjaar tijd minstens 52 uur moeten sporten om positieve effecten op hun brein tot stand te laten komen. Dat stellen wetenschappers van the University of Miami Miller School of Medicine in het tijdschrift Neurology: Clinical Practice.

Van krachttraining tot yoga

Voor hun studie analyseerde het team 98 eerder gedane onderzoeken die in totaal 11.000 deelnemers van gemiddeld 73 jaar betrokken. Van hen was 59% klinisch gezond, 26% had symptomen van milde cognitieve achteruitgang en 15% had dementie.
Van alle soorten sport bleek wandelen het vaakst te zijn bestudeerd. Andere studies waren gericht op fietsen, dansen, krachttraining of een combinatie van krachttraining met cardio. Ook waren er wetenschappers die het effect van yoga of tai chi hadden bekeken.

Minstens 52 uur
Uiteindelijk kwamen de wetenschappers tot de ontdekking dat de senioren die in een periode van een halfjaar ten minste 52 uur actief bewogen een betere verwerkingssnelheid hadden. Dit is de hoeveelheid tijd die de hersenen nodig hebben om informatie te verwerken of een taak uit te voeren. Dit effect was zowel bij de gezonde deelnemers als degenen met milde cognitieve achteruitgang te zien.
Daarnaast bleek beweging bij de gezonde deelnemers tot een verbeterde uitvoerende functie te leiden, ofwel het vermogen van de hersenen om doelen vast te stellen en te bereiken, vooruit te plannen en strategieën te bedenken.
Mensen die in zes maanden tijd slechts 34 uur bewogen, bleken geen verbeterde hersenfunctie te hebben. Hierbij maakte het niet uit of zij gezond waren of cognitieve beperkingen hadden. De wetenschappers vonden ook geen correlatie tussen de hoeveelheid beweging en het geheugen.
Ook lage intensiteit voordelig
Alle sporten bleken een positief effect op de cognitieve vaardigheden van de senioren te bewerkstelligen. Ook minder intensieve programma’s waren effectief.
Volgens het team is het dan ook enkel de hoeveelheid tijd die iemand aan sport besteedt die bepaalt of die persoon er de vruchten van plukt.

Mijn Gezondheidsgids

x Shield Logo
This Site Is Protected By
The Shield →