Terug naar Yoga en reuma

Yoga oefeningen

OBSERVATIE OEFENING PIJN

Pijn kan heel hinderlijk zijn en je beperken in de dingen die je doet. Deze oefening kan je helpen om pijn te verlichten en verzachten waardoor je je beter gaat voelen. Belangrijk hierbij is dat je waarneemt zonder enig oordeel naar jezelf! Je hoeft het niet goed te doen, je hoeft slechts op te merken wat er gebeurt.
– Adem maar in door je mond en uit door je neus en als het beter voor je voelt om anders te ademen dan geef je hier gehoor aan
– Blijf maar even met al je aandacht naar je adem en voel maar hoe je adem je lichaam laat bewegen
– Elke manier waarop je waarneemt is goed, dit kun je nooit verkeerd doen
– Word je maar eens bewust van je lichaam, van je kruin tot aan je tenen en van je
tenen tot aan je kruin
– En bemerk maar wat je opvalt terwijl je hier mee bezig bent
– Ga dan met je aandacht naar een plekje in je lichaam dat behoefte heeft aan aandacht, misschien dient het zich aan in de vorm van pijn of spanning en misschien komt er iets anders in je op
– Blijf maar met je aandacht bij deze plek en onderzoek het maar
– Welke kleur heeft deze plek?
– Welk formaat heeft deze plek? Is het groot, is het klein of is het anders?
– Wat is het gewicht van deze plek? Is het groot, is het klein of is het anders?
– Hoe voelt deze plek? Is het hard, is het zacht of is het anders?
– Van welk materiaal is deze plek? Is het hout, is het glas of is het anders?

AANDACHTSPUNT Naar de pijn toe gaan kan soms confronterend zijn, alles kan voelbaarder worden. Het is menselijk om dit te vermijden, er vandaan te gaan. Het kan helend werken door het op een andere manier aandacht te geven.

Heb je hier vragen over, of wil je deze oefening of een uitgebreide versie hiervan bestellen op een audiobestand zodat je ernaar kunt luisteren? Neem dan contact op met Marlies Verdonk van Balans in Zijn, balansinzijn@gmail.com T: 0641855813

 

x Logo: Shield
Deze Site Is Beveiligd Door
Shield