Terug naar Yoga en reuma

Yoga oefeningen

Mindful yoga op de stoel, oefeningen voor nek en schouders

Aandachtspunten

Als je last hebt van nek- en schouderklachten, let dan extra goed op met bewegen. Beweeg langzaam en met aandacht zodat je eerder en beter een grens voelt. Blijf bewust of je schouders hoog en gespannen zijn of laag en ontspannen. Let ook goed op of je doorademt. En stel jezelf regelmatig de vraag: ga ik zover als ik kan of ga ik zover als dat goed voor me voelt.

Voorbereiding van de oefening

Neem plaats op een stoel. Zorg dat je comfortabel recht zit en dat je voeten goed contact maken met de grond. Als dit niet goed lukt, maak dan gebruik van een voetenbankje of een dekentje. Let er wel op dat het contact met je voeten en de grond stabiel aanvoelt.         

       
Oefening 1, de basis oefening. Vanuit een rechte zithouding beweeg je, op een uitademing, langzaam je linkeroor richting je linkerschouder. Je stopt daar, waar het genoeg voor je is. Terwijl je goed doorademt, blijf je een moment in deze houding. Daarna ga je langzaam uit de houding en je wacht even af wat er in je lichaam gebeurt. Na deze pauze herhaal je deze oefening met je rechterkant.
       
Oefening 2. Vanuit een rechte zithouding strek je je linkerarm uit naar opzij. Beweeg dan, op een uitademing, langzaam je linkeroor richting je linkerschouder en je linkerhand beweeg je tergelijkertijd richting je hoofd. Ook hier geldt: stop daar, waar het genoeg voor je is. Terwijl je goed doorademt, blijf je een moment in deze houding. Daarna ga je langzaam uit de houding en je wacht even af wat er in je lichaam gebeurt. Na deze pauze herhaal je deze oefening met je rechterkant.
       
Met dank aan Pierre, cursist van de mindful yoga. Hij heeft model gezeten voor deze foto’s. 

Beweeg je afwisselend je linker- en rechterkant. Het is beter deze oefening een aantal keren per week 3x achter elkaar te doen dan bijvoorbeeld eens per week 10x.

Veel succes en vooral veel plezier tijdens het oefenen!

x Shield Logo
This Site Is Protected By
The Shield →